Han Ribberink
Drs. ing. Han Ribberink is eigenaar van Ribberink Management Consultants, een organisatie adviesbureau waarin de unieke combinatie van kennis van markten en processen gecombineerd is met het adviesvak. Het bureau kenmerkt zich door haar flexibele, “hands-on” gedrevenheid die leidend is in de trajecten die zij uitvoert. Advies is en blijft mensenwerk. Centraal in de trajecten staat het samenspel met en tussen mensen.
M: +31 628 829 902
“Vrijwel al mijn opdrachten zijn in de bouw en bouwindustrie. Ik begon ooit in de ploegendienst en dat zie ik nog steeds als een groot voordeel. Ik snap hoe mensen in elkaar zitten en kan op gelijkwaardig niveau met ze praten. Opleiding, kennis, kunde en vaardigheden vind ik basisvoorwaarden om adviseur te zijn. Wat iemand een goede adviseur maakt is zijn persoonlijkheid.
Ik zorg wel dat het gebeurt, maar ik ga vaak op het tweede plan staan. Dat onderscheidt me van andere adviseurs. Op persoonlijk vlak maak je het verschil. Ik ben een rustige persoon en voor veel mensen niet bedreigend. Ik kan naast ze staan. We hadden thuis een aannemersbedrijf dus het was normaal dat ik de HTS bouwkunde ging doen. Daarna deed ik bedrijfskunde en kwam terecht bij een grote producent en toeleverancier in de bouw. Ik werd er bedrijfsleider van een fabriek en ben management van verandering gaan studeren. Daar leerde ik dat pats boem een organisatie en structuren aanpassen alleen werkt op korte termijn. Want na een paar maanden vallen mensen terug in oude patronen dus zijn de veranderingen niet zo effectief meer. Je kunt ook zorgen dat wat je wilt bereiken, gedurende het proces gedragen wordt door mensen. Ik ben voor een organisatieadviesbureau specifiek voor de bouw gaan werken en ben zeven jaar geleden voor mezelf begonnen. Ik heb veel fusies meegemaakt en doe vooral strategietrajecten en korte reorganisaties en (her)inrichtingsvraagstukken. Ik help de strategie te bepalen en te vertalen naar wat welke personen moeten bijdragen om de strategie te realiseren. Hoe kun je een bedrijf anders inrichten zodat het effectiever wordt? Ook doe ik trajecten waarbij je moet zorgen dat mensen die zakelijk gezien niet meer met elkaar praten toch weer met elkaar om kunnen gaan. Ik ben mens gedreven en resultaatgericht. Dat lijkt tegenstrijdig maar als je zorgt dat mensen gedreven zijn kun je veel meer bereiken”.